Skip to main content

Se saken din online

Logg inn på MittCollectia

Ønsker du å se saken din online, betale en utestående sum, skrive til oss, be om en nedbetalingsplan eller noe annet? Da bør du logge inn på vår debitorportal, MittCollectia, som gir deg muligheten til å håndtere saken din.

Vi er klare til å hjelpe deg via chat i portalen.

Har du mottatt et brev?

Hvis du har mottatt et brev fra Collectia, er det vanligvis på grunn av at du har en ubetalt regning.

Årsaken til at betalingen ikke har kommet inn kan være mange. Det kan være glemsomhet, du kan kanskje ikke betale hele beløpet på en gang eller noe helt annet. Uansett årsak er vi tilgjengelige for å hjelpe deg videre.

Hvilke betalingsalternativer finnes?

På Collectia tilbyr vi mange forskjellige betalingsalternativer som tar hensyn til dine behov. Uansett om du vil betale via bankoverføring, kortbetaling, SMS-betaling, nedbetalingsplan eller noe annet, er det opp til deg.

Via MittCollectia kan du enkelt og sikkert betale dine utestående krav.

Logg inn og betal

Det er raskt, sikkert og enkelt å betale regningen din online. Du trenger bare å logge inn med din BankID.

Det er viktig at du handler på betalingspåminnelser – selv om du ikke er enig. Derfor anbefaler vi alltid at du logger inn på MittCollectia for å håndtere saken.

Ta vare på ubetalte regninger

Heller i dag enn i morgen

Årsaken til at du har fått en faktura kan være mange. Men uansett årsak er det viktig at du kontakter kreditoren din så snart som mulig.

Dialog er veien fremover. Ved å gå i dialog med kreditoren du skylder penger til så tidlig som mulig, kan du unngå at gjelden vokser. Du kan blant annet gjøre dette ved å inngå en nedbetalingsplan. Det er ikke alltid en mulighet, men hvis kreditoren godtar det, kan du få lov til å betale gjelden din i avdrag – en enkel og oversiktlig vei til å bli gjeldfri.

Å starte dialog med kreditorer og inkassoselskaper er alltid veien å gå – uansett hvor mye penger du har til å betale. De fleste vil forstå din økonomiske situasjon, og det gjelder også selskapet du skylder penger til.

MittCollectia – nøkkelen til å bli gjeldfri

Alle som har mottatt en påminnelse fra Collectia har tilgang til MittCollectia via BankID. Her gir vi full åpenhet om saken din og hjelp til å bli kvitt ubetalte krav.

  • Detaljert oversikt over saken

  • Betal utestående krav

  • Be om en nedbetalingsplan

  • Få rådgivning

  • Send og les meldinger om saken din

Hvordan betaler jeg regningen min?

Vi har gjort det utrolig enkelt å betale utestående krav
via MittCollectia. Her trenger du bare å logge inn med BankID-en din.

På Collectia mener vi at det er opp til deg hvordan regningen din skal betales. Vi tilbyr følgende betalingsløsninger

  • NETS Betalingsservice
  • Kortbetaling
  • Bankoverføring
  • Mobilbetaling (SMS)

Les mer om betalingsløsningene her.

Jeg har allerede betalt. Hva skal jeg gjøre nå?

Hvis du allerede har betalt regningen din, men likevel har mottatt et brev fra oss, ber vi deg logge inn på MittCollectia med BankID-en din eller ringe oss på 2407 6300 / 921 48 000.

Du må sende oss kopi av betalingskvitteringen fra banken via e-post: post@collectiagroup.no. Deretter kan vi undersøke hvor og når betalingen ble gjort, samt om det fortsatt gjenstår å betale noe.

Vi beklager hvis du har mottatt et brev som du ikke skulle ha fått. Generelt gjør vi alt vi kan for å sikre at kun påminnelser og krav om reelle, uomtvistede og forfalte fakturaer sendes ut.

Hvorfor får jeg denne regningen – det er ikke min skyld?

Hvis du har mottatt en påminnelse om betaling, men ikke kjenner igjen kravet, vennligst kontakt oss. Deretter vil vi umiddelbart undersøke saken nærmere.

Kan jeg inngå en nedbetalingsplan?

Hvis du ikke kan betale hele kravet på en gang, har du mulighet til å søke om en nedbetalingsplan. På denne måten kan du betale ned kravet i mindre deler over en periode til utestående er oppgjort
er helt betalt.

I søknaden din må du komme med et forslag til hvordan du vil betale ned kravet. Når vi har mottatt søknaden din, vil vi sørge for å svare deg så snart som mulig. Hvis du vil søke om en nedbetalingsplan, kan du gjøre det på MittCollectia eller ringe oss på 2407 6300 / 921 48 000.

Hva er en betalingsanmerkning?

Har du fått purringer på fakturaer du ikke har betalt eller svart på? Da kan det hende at du har en betalingsanmerkning, som betyr at du er registrert som en dårlig betaler. En betalingsanmerkning registreres hos Bisnode, Experian og Creditsafe eller andre lignende gjeldsbaserte registre, som for eksempel Collectias egne debitorliste. Personer under 18 år kan ikke være registrert med betalingsanmerkninger.

Hva er konsekvensene av å være registrert som en dårlig betaler?

Å være registrert som en dårlig betaler kan være en hindring for deg som søker jobb i selskaper som sjekker om du er registrert som en dårlig betaler.

Dessuten kan det også ha konsekvenser for deg hvis du vil låne penger eller lage nedbetalingsplaner, for eksempel hvis du skal:

  • Søke banklån
  • Tegne forsikringer
  • Kjøpe på nedbetalingsplan
  • Leie en bolig

Hvordan kan man bli kvitt en betalingsanmerkning?

Som utgangspunkt skal en betalingsanmerkning fjernes så snart du har betalt din gjeld.

Hvis du ikke betaler gjelden din, kan du være registrert i maksimalt 4 år. Når din betalingsanmerkning går ut, må du være klar over at gjelden din fortsatt eksisterer hvis den ikke er betalt.